Trender inom svensk kultur

Trender inom svensk kultur

När någon nämner Sverige utomlands är det inte sällan man får höra om köttbullar, Ikea, blonda kvinnor och smörgåsbord.

Har du tur kanske du även får höra någon nämna Astrid Lindgren, Ingemar Bergman eller Vilhelm Moberg. Svensk kultur är dock så mycket mer än dessa saker – Sverige har en kultur som är i ständig förändring.

Sverige har varit ganska isolerat fram till 1800-talet. Det fanns visserligen kulturella utbyten, men de var inte så dramatiska som vi ser idag. Vad som däremot utvecklat har varit regionala kulturella företeelser. En enorm stolthet för sin dialekt, sina kulturpersonligheter och sin mat är en vanlig företeelse i de flesta län runt om i Sverige.

Trender fram till idag

Sveriges kulturella trender har ofta varit väldigt influerade av Amerika. Vårt språk har lånat mycket från USA, vår snabbmatskultur är likväl den från USA. Även musikgenrer som rock’n roll och modern popmusik har vi lånat stort ifrån amerikanska influenser. Historiskt har Sverige tagit kulturella uttryck från USA och satt sitt eget spinn på det.

Svenskarna har även skapat sin egen beskärda del av subkulturer. Raggarkulturen är en subkultur som växte fram under femtiotalet med rockmusik, Volvobilar och “bilgäng”. Med sina egna kulturförebilder som Ronny och Ragge, Eddie Meduza och Magnus Uggla är det nog en av de större historiska subkulturerna i Sverige. Andra subkulturer som vuxit fram är studentkulturen och skinnskallekulturen.

Nutida trender

Idag ser vi två stora kulturtrender. Den första är den digitaliserade kulturen, en kultur med fokus på interaktivitet och där konsumenten kan finnas vart som helst. Vi konsumerar och reagerar på kultur ögonblickligen tack vare det starka fäste sociala medier har i vår vardag. Detta har gjort att kulturpersonligheter måste vara konstant föränderliga.

Den andra stora kulturtrenden är tillgängligheten. Idag är det viktigt att kunna konsumera kultur när helst vi vill. Vi strömmar idag musik, film och till och med i vissa fall utställningar och museum. Det är extremt viktigt för alla kulturella institutioner att modernisera sig för att kunna hänga med i den teknologiska utvecklingen.

Framtida trender

En framtida trend är filterbubblor. Filterbubblor har kommit med digitaliseringen där vi idag kan sortera bort åsikter, kulturyttringar och andra saker vi inte tycker om. Detta i sin tur kan skapa radikala subkulturer som är ännu svårare att kunna se och förstå utifrån. Digitaliseringen kommer att fortsätta och kommer att göra dessa filterbubblor allt mer lättillgängliga.

Med digitaliseringen kommer även den direkta responsen. När man förr fick vänta på en ledare i den lokala tidningen för reaktioner på gårdagens stora konsert kan man idag och i framtiden få alla reaktioner direkt via sina sociala medier. Detta ger publiken en enorm frihet och makt där man kan styra och reagera på kultur i realtid, dygnet runt.

Svensk skam och kvalitet

Svenskarna har en underlig relation till sin egen kultur. Landet rankas i studier om nationell stolthet som det mest självkritiska landet, men det finns även stolthet inom svensk kultur. I Sverige förkunnar man stolt att man är mest miljövänlig, det fina svenska köttet och den framgångsrika svenska tekniken är några saker som bringar kulturell stolthet.

Sammanfattning

Sverige är ett land med stor kulturell variation. Vi är öppna för världen och tar gärna in intryck från hela världen i vår kultur. Idag konsumerar vi kultur i realtid överallt och hela tiden via internet. Vi kan reagera, agera och bedöma all kultur med ett knapptryck. Sverige är sannerligen en nation i kulturell förändring.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *